Juglans regia

 ofte gewone okkernoot.

Monniken en pastoortjes zagen in de okkernoot een teken van wellust en zonde.  Allicht ging het om de zo smakelijke noot die inderdaad  celibataire fantasie kon opwekken.  Bij mij werd mijn fantasie actief nadat ik een stukje boom in de lengte had gehalveerd.  Het hout van de buitenkant (schors) naar de binnenkant (kernhout) toe draaien zou natuurlijk de grootst mogelijke schaal opleveren. Omgekeerd wordt de schaal wel iets kleiner maar dan wel zo veel interessanter.

 Ik heb al meerdere schalen met 'live edge' gedraaid maar deze 2 okkernoten vind ik werkelijk super.




3 opmerkingen:

  1. Ze zijn inderdaad zeer geslaagd!
    Interessant stukje over de okkernoot vind je overigens hier:
    http://www.kruidenkriebels.be/kruiden_detail.php?group_id=148&art_id=1427&let=w

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de link. Inderdaad zeer interessant.
    Een kleine aanvulling: met de schalen maakten wij als kinderen mini zeilbootjes en drijvende kaarsjes.
    Mijn toenmalige buurman had een geweldige notelaar. In de zomer er onder vertoeven was vakantie puur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gebruikten botervlootjes met een daarop gemonteerde mast. Vervolgens trokken we naar de lokale Kerkebeek in mijn geboorteplaats en volgden we het bootje stroomafwaarts. Happy times.

      Verwijderen