Smeerboel.

Contactlijm kon niet verhinderen dat de smalle scheur in een schotel groter werd.

















Ook een tweede schaal moest hetzelfde lot ondergaan.
Twee keer drie uur werk voor een handvol brandhout !?!
Misschien is "The problem is the solution" ook toepasbaar op draaiwerk.
Wat als die scheur geen onaangename pech is maar opzettelijk gemaakt
om er iets positiefs mee te doen.

Misschien kon ik er een stuk hout in lijmen  met de Kintsugi techniek.
Of toch eerder het geheel opvullen met giethars.
De tweede optie zag er gemakkelijker uit. Onderkant afplakken met duct tape en vanaf de voorkant
opvullen met gekleurd epoxyhars. Simpel - dacht ik.

Maar hoe kan je vlak kleefband perfect op een ronde schaal aanbrengen?
En mocht dat lukken: hoe vul je een concave wand op?
Antwoord: met veel zenuwen, geduld en een hoop smeerboel.
Zelfs na enkele uren uitharden vindt dit spul een weg naar buiten.



















Maar de boer die ploegde voort.
Beetje per beetje giethars ingieten en elke keer 24 uur laten uitharden.
Uiteindelijk waren de scheuren volledig gevuld en kon ik het overtollige hars
wegdraaien. Tijdens de droogtijden bleven de schalen natuurlijk niet perfekt rond
zodat er toch wat meer hout  verwijderd moest worden.

Na het grondig schuren en enkele 'lagen'  lijnolie aan te brengen ben ik toch
tevreden met het eindresultaat en heb ik geleerd hoe je zo een smeerboel kunt verhinderen.
Toegegeven, kunsthars leidt niet noodzakelijk tot een kunstwerk.








4 opmerkingen:

  1. Het heeft iets kunstig zo, met dat blauw. Maar misschien ben je te ongeduldig geweest met je hout - nog te nat? Of is beuk gewoon niet geschikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zichzelf is nat hout (ook beuk) draaien geen probleem.
      Daarbij zijn er 2 mogelijkheden:
      - een extreem dunne wand draaien: het werkstuk zal zich dan geweldig vervormen (wat tot interessante
      vormen kan voeren) zonder te scheuren.
      - het werkstuk eerst 'voordraaien' en vooraleer volledig af te werken het gedurende meerdere maanden
      ingepakt met houtspaanders traag laten drogen.
      Ik ben inderdaad te ongeduldig geweest.

      Verwijderen
  2. Ha, jij blogt nog!
    Zoals de Biodiverse zegt: dat blauw geeft een eigenzinnige toets aan het eindresultaat. Alsof je het zo had bedoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Menck. Blij je terug te 'zien'.
      Het eindresultaat was een toepassing op "als je kelder onder water staat, noem het een zwembad". :-)
      Wat bloggen betreft: over mijn manier van tuinieren is zo ongeveer alles gezegd/geschreven. Ik kan daar niets meer aan toevoegen. Mocht mijn nieuwe hobby (houtdraaien) interesse wekken wil ik heel graag over mijn vorderingen en ook tegenslagen berichten.
      Van jou verwacht ik wel nog ettelijke litteraire pareltjes!

      Verwijderen